torstai 1. joulukuuta 2011

Kahdeksan pykälän haaste

Työpäivän jälkeen blogissa odotti yllätys: Paula / Luen ja kirjoitan oli haastanut minut kertomaan kahdeksan  uutta asiaa itsestäni. Toimeen siis.

1. Aloitin kahdeksannella luokalla Venäjän opiskelun ja kirjoitinkin sen keväällä -91. Oltuani 12 vuotta yliopistossa kirjoilla ja saatuani viimein graduni valmiiksi tajusin, että en ollut suorittanut toista pakollista vierasta kieltä. Asuin tuolloin Turussa ja onnenkantamoisena pääsin heti venäjän intensiivikurssille. Sain suorituksen kuukaudessa ja tutkinnon valmiiksi. Olen kertonut venäjän opiskelusta ja opettajastani Veli-Venäjästä Olavi Jaman toimittamassa Kielivuori-kirjassa. Tarinan nimi on Leveeselkäinen Veli.

2. Olen reservin sivari, mutta nuorena olin innokas metsästäjä. Suoritin metsästystutkinnon heti kun se oli mahdollista ja intoilin sorsa- ja jänispassissa. En koskaan päättänyt lopettaa metsästämistä. Se vain jäi. Pari vuotta sitten tajusin, että aseeni ovat olleet pussissa jo yli kymmenen vuotta. Myin ne Sämpylle.

3. Tahtoisin ohjata Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan. Haave on epärealistinen, koska olen ainakin vielä vakuuttunut, että Bulgakovin romaani ei taivu riittävän hyväksi dramatisoinniksi. Mitä pitäisi painottaa ja minkä kustannuksella?

4. Minulla on teknologiafetissi, vaikka en härveleistä lopulta mitään ymmärräkään.

5. Olen Mike Leigh -fani. Hänen elokuvansa Vuosi elämästä oli minulle tämän vuoden vahvin leffakokemus. Se sai ajattelemaan vanhenemista, valintoja, ystävyyden ylläpitämistä ja onnellisuutta. Suosikkini on ehkä kuitenkin Naked.

6. Tahtoisin ostaa sukset. Olen kuitenkin sen verran tumpelo ja laiska, että en varmaan jaksaisi huoltaa niitä. Tahtoisiko joku alkaa henkilökohtaiseksi suksihuoltajakseni?

7. Minulla on tapana villitä lapset, etenkin ruokapöydässä. Alan rummuttaa ja laulaa. Tyttäreni on ottanut jo asiakseen huomauttaa minua, että ruokapöydässä ei hassutella.

8. Pitää olla vähintään kaksi tuntia rauhallista aikaa, että pystyn aloittamaan kirjoittamisen. Kirjoitussessioihin liittyviin rituaaleihin palaan blogissani myöhemmin.

Kiitän Paulaa haasteesta ja haastan edelleen Lauran, Marjon ja Johannan kertomaan kahdeksan uutta asiaa.

5 kommenttia:

  1. Hihiii kiitos! :D Pitää mietiskellä hetki ja vastata haasteeseen : D

    VastaaPoista
  2. No jopas! Kiitos Janne. Tämähän vaatii ponnisteluja, joihin ryhdyn pikimmiten.

    VastaaPoista
  3. Jätitpä hyvän aukon tuohon loppuun ja lupauksen vielä palata asiaan! Luen mielelläni kirjoittamisrituaaleistasi - mutta mistä ihmeestä löydät muka kaksi tuntia rauhallista aikaa lapsiperheessä?

    VastaaPoista
  4. Palaan asiaan, juu... Öisinhän on usein oikein rauhallista (kun vain saisi aamuisin nukkua). Kirjoitan usein ihan oikeasti myöhään, kun talo on hiljentynyt. Aina se ei joidenkin tyhmien päivävelvollisuuksien vuoksi ole mahdollista. Meillä on kotona myös lastenhoitaja vähintään kahtena päivänä viikossa, että saan kirjoittaa päivisin. Meteliin olen tottunut, riittää kun kukaan ei tule työhuoneeseen repimään hihasta tai pyytämään vettä tai... Mutta näistä lisää myöhemmin.

    VastaaPoista